Är du småföretagare och kämpar för att synas online? Du är inte ensam. Men har du tänkt på att SEO (sökmotoroptimering) och webbtillgänglighet faktiskt går hand i hand? Båda dessa element är avgörande för att inte bara nå ut med ditt budskap utan också för att skapa en inkluderande upplevelse för alla användare. Här bjuder jag på en guide som visar hur du kan använda SEO och tillgänglighetsoptimering till din fördel.
Varför SEO och tillgänglighet är ett sånt vackert par…
SEO handlar ju om att göra din webbplats synlig på Google, men om din webbplats inte är tillgänglig, missar du kanske en stor användargrupp. Plus, sökmotorer älskar tillgängliga webbplatser – det är som att ge Google en stor flirtig kram.
Tillgänglighetens roll i SEO-landskapet
Tillgänglighet påverkar din ranking direkt. Webbplatser som är optimerade för skärmläsare, har välstrukturerade rubriker och använder alt-text för bilder får ofta ett försprång i sökresultaten. Det är som att ge din webbplats en VIP-biljett till Googles förstasida.
Praktiska tips för att göra din webbplats mer tillgänglig
Här följer några saker som är bra att ha koll på och prioritera:
Optimera för skärmläsare
Använd tydliga och konsekventa rubriker för att göra din webbplats navigerbar. Rubriker ska märkas upp med H1, H2 och så vidare. Att feta vanlig text för att det blir en snygg rubrik är ett dumt misstag. Rubriker ska också komma i hierarkisk ordningsföljd.
Ha Alt-text för alla bilder
Detta gör dina bilder sökbara och förståeliga för både skärmläsare och Google. Att inkludera detaljerade och relevanta alt-texter för varje bild på din webbplats är en viktig åtgärd för att göra innehållet tillgängligt. Det är viktigt för användare med synnedsättningar och för att förbättra webbplatsens sökbarhet och SEO-prestanda.
Säkerställ att tangentbordsnavigering funkar
Se till att din webbplats kan navigeras utan mus. Det här kan du testa själv genom att använd pilarna för att navigera upp, ner, höger och vänster. Använd även tangenterna Tab och Shift + Tab för att hoppa mellan länkar, knappar och andra interaktiva element. Det här är både kul och lärorikt! För användaren däremot som fastnar på en webbsida för att den inte är anpassad för tangentbordsnavigering är det väldigt frustrerande! Varje sida och funktion måste vara möjlig att nå och aktivera genom tydliga och logiska tangentbordskommandon. Du kommer alltså märka om din sida ger en enkel navigationsupplevelse, eller (i värsta fall) inte.
Ha en hög kontrast och skalbar textstorlek
Ha hög kontrast mellan text och bakgrund. Gör det möjligt för användaren att ändra storleken på text själv i sin webbläsare utan att det förstör sidlayouten. Detta är avgörande för att säkerställa att webbplatsen är lättläst för alla användare, inklusive de med synnedsättningar. Testa gärna själv på din egen webbplats. Vad händer om du Zoomar upp den till 200%? Inget innehåll och ingen funktion bör gå förlorad.
SEO-strategier som kompletterar tillgänglighet
Här är några delar som handlar om SEO, men som också kopplas direkt till tillgänglighet.
Förbättra användarupplevelsen med mobiloptimering
Mer än hälften av all trafik till en webbplats kommer från mobiler. Mobila enheter dominerar digitala interaktioner på webben helt enkelt. Därför är tillgänglighetsoptimering för mobila plattformar inte bara en trend utan något som fortsätter växa i tech och affärssammanhang. Att satsa på att få sin webbplats navigerbar och se bra ut i mobilen är en väldigt god investering helt enkelt.
Satsa på snabba laddningstider
En snabb laddningstid förbättrar inte bara användarupplevelsen genom att minska väntetiden på att komma åt innehållet (det finns inget mer irriterande än en seg webbsida!) Det är också en viktig faktor för sökmotoroptimering (SEO), då Google rankar snabbare sidor högre i sina sökresultat. Snabba sidor gör både användare och Google glada. Ganska logiskt eller hur!
Organisera ditt innehåll
Kan tyckas självklart men tål att upprepas. Klara och logiska strukturer hjälper både användaren och sökmotorerna att förstå din webbplats bättre. Genom att organisera ditt innehåll på ett tydligt och strukturerat sätt kan du inte bara göra det lättare för besökare att navigera. Du underlättar också för sökmotorer att indexera och ranka din webbplats högre i sina resultat.
Använd beskrivande rubriker, dela upp innehållet i punktlistor och stycken. Låt knappar och länkar vara tydliga i vart de leder och.
Att integrera SEO och tillgänglighet är inte bara bra för din webbplats ranking. Det är också rätt sak att göra med tanke på ditt företags övergripande stora mål. En medveten och strategisk webbnärvaro är (borde) vara en del i varje företags strategi för affärsutveckling och expansion.
Fler fördelar med att integrera SEO och tillgänglighet
- Ökar ditt företags synlighet och marknadsföring online. Genom att integrera SEO och tillgänglighet ökar du ditt företags synlighet och förbättrar din marknadsföring online. Detta leder till en bredare publik och potentiellt fler kunder.
- Förbättrar relationer med potentiella och nuvarande kunder. En tillgänglig och SEO-optimerad webbplats förbättrar användarupplevelsen, vilket hjälper till att skapa och upprätthålla goda relationer med både potentiella och nuvarande kunder.
- Bygger ditt varumärke och förbättra din image. Tillgänglighet visar att ditt företag värderar inkludering, vilket stärker och bygger ditt varumärke och förbättrar din image bland användare och kunder.
- Ökar försäljning och konverteringar genom förbättrad användarupplevelse. En smidigare och mer tillgänglig köpupplevelse ökar sannolikheten för konverteringar och försäljning. Genom att göra din webbplats mer tillgänglig, når du fler kunder och förbättrar deras upplevelse på din webbplats.
Genom att skapa en mer tillgänglig webb uppmuntrar och bidrar du och ditt företag till en inkluderande och välkomnande digital värld. Det i sig är ärofyllt!
Det finns massor av småföretag som sett fantastiska resultat genom att fokusera på både SEO och tillgänglighet. Från lokala bagerier som ökat sin försäljning online till tjänsteföretag som nått nya kundsegment. Oavsett vad din verksamhet handlar om så är det ett smart beslut att ha koll på SEO och webbtillgänglighet.
Kom ihåg, att göra din webbplats mer tillgänglig och SEO-vänlig är en löpande process. Men varje steg i rätt riktning är ett steg mot att göra ditt varumärke mer synligt och tillgängligt för alla.
I kommande inlägg på bloggen kommer du få fler tips om hur du kan arbeta mer med webbtillgänglighet, SEO och användbarhet. Jag kommer lägga extra fokus på att dela goda exempel (och mindre bra exempel) på de ämnen jag tar upp jag. Den typen av blogginlägg uppskattar jag själv väldigt mycket. Hoppas du fortsätter läsa!
/Alex
2024-05-16